USA Babitkan Mexico dalam Dasar Anti-Kenderaan Elektrik Cina

Strategi AS untuk menekan Mexico untuk mengehadkan pengeluaran EV China adalah cubaan terdesak mereka untuk mengejar China dalam perlumbaan kenderaal elektrik yang sedah didominasi oleh gergasi dari Timur itu.

Namun strategi ini adalah berisiko tinggi dan mungkin akan menikan diri mereka sendiri. Ini bebrapa sebab mengapa mereka tidak patut meneruskan pembinaan tembok ekonomi dalam hal EV:

  • Menghalang Inovasi: Membatasi persaingan dari China boleh memperlambat perkembangan keseluruhan pasaran EV di Amerika Syarikat sendiri. Pengguna mendapat manfaat daripada pelbagai pilihan dan kemajuan teknologi yang didorong oleh persaingan. Ini sudah terbukti bila sejarah menunjukkan bagaimana industri automotif Amerika Syarikat yang sebenarnya menjadi mangsa bila pentadbiran negara tersebut membina tembok penghalang untuk melinduni industri yang akhirnya ketinggalan lebih jauh dalam pelbagai aspek.
  • Mexico Rugi: Dengan menghalang pelaburan China, Mexico kehilangan peluang pekerjaan dan pertumbuhan ekonomi yang berkaitan dengan pengilangan EV.
  • Pintu Belakang Menjadi Tembok: Strategi AS mungkin bersifat sempit kerana China kemungkinan akan mencari cara lain untuk mencapai pasaran AS, mungkin melalui rakan-rakan NAFTA lain atau peningkatan eksport dari lokasi sedia ada.

Pendekatan yang Lebih Baik?

Daripada membina dinding, AS boleh:

  • Melabur dalam Pengeluaran Domestik: Menyokong syarikat-syarikat Amerika dan syarikat permulaan yang membangunkan EV melalui subsidi dan geran penyelidikan.
  • Memberi Tumpuan kepada Kekeluargaan: Menetapkan matlamat yang berani untuk pengangkutan yang lebih bersih dan memberi insentif kepada syarikat yang memberi keutamaan kepada amalan perolehan dan pengilangan yang bertanggungjawab.
  • Merangkul Kolaborasi Global: Berkongsi dengan syarikat-syarikat inovatif di seluruh dunia, termasuk China, untuk mempercepatkan pembangunan teknologi pengangkutan bersih.

Strategi semasa mengasingkan AS dan menghalang kemajuan global ke arah masa depan yang mampan. Dengan mendorong inovasi dan merangkul persaingan, AS boleh mendapatkan kembali kaki dalam perlumbaan EV dan menyumbang kepada planet yang lebih bersih.

China melihat bahawa masa depan pasaran kenderaan adalah elektrik dan melonjak jauh ke hadapan. Negara itu menyumbang lebih separuh jualan kenderaan elektrik global, dan selain daripada Tesla, pengeluar kenderaan elektrik terbesar di dunia adalah daripada China.

Walaupun lambat menyertai perlumbaan – dan ramai di negara ini masih cuba untuk menghalang atau memperlahankan penerimaan – Amerika Syarikat kini cuba menghalang kenderaan elektrik China daripada masuk ke Amerika Syarikat dan mengambil bahagian pasaran daripada pengeluar kenderaan warisan tempatan yang telah mapan.

Terdapat tarif yang sangat tinggi pada sebarang import EV China (27.5%), dan beberapa ahli politik menggesa untuk menaikkan tarif lagi!

Kedua dua usaha ini tidak bagus untuk Amerika Syarikat sendiri kerana ia menghalang pilihan kenderaan elektrik baik untuk pengguna dan ini sudah tentu mengekang anjakan ke EV.

Jika AS tidak boleh lebih kompetitif, itu tidak bermakna ia harus menghukum pilihan kenderaan elektrik yang kompetitif dari China tetapi mereka kini yakin bahawa Chian memberikan subsidi yang tidak adil kepada pengeluar kereta mereka yang boleh “membanjiri” mereka di AS dan pasaran lain.

Kata mereka ini melanggar peraturan perdagangan antarabangsa dan anti-pasaran bebas walaupun kita tahu pihak Barat juga memberikan pelbagai subsidi kepada industri mereka.

Minat untuk menghalang China menjadi rancak apabila diumumkan BYD telah merancang untuk membuka kilang di Mexico sebgai langkah untuk memasuki pasaran Amerka Syarikat sambil mengelak tarik denda yang dikenakan kepada produk China.

Reuters melaporkan bahawa eksekutif BYD bertemu dengan pegawai kerajaan Mexico pada Januari dan tidak diberikan akses untuk berbuat demikian lagi, sementara kerajaan enggan memberikan insentif standard untuk sebuah kilang seperti tanah murah atau insentif cukai. Reuters mengatakan maklumat ini datang dari “pejabat Mexico yang kenal dengan perkara tersebut.”

Ini mungkin sisi yang paling mengejutkan dalam semua ini: kira-kira 20 pengeluar kenderaan China berbeza menjual kereta di Mexico, menyumbang kira-kira sepertiga daripada tawaran jenama di negara itu! Walau bagaimanapun, tidak seorang pun pengeluar kenderaan China mempunyai kilang di sana.

Menurut sumber, Reuters mengatakan bahawa Mexico menghalang pengeluaran EV China kerana tekanan dari AS. AS terlalu bimbang tentang pengeluaran EV China di zon perdagangan bebas NAFTA, di mana mereka akan terkecuali dari tarif yang disebutkan di atas ke atas EV China, dan Mexico menyerah.

Adakah ini adil? Adakah kebimbangan itu legit? Adakah menghalang EV China benar-benar positif bersih untuk orang Amerika dan dunia? Ini adalah perbincangan yang agak rumit.

Leave a comment