Gentari Jalin Kerjasama Bersama Sarawak Energy Untuk Membuka Stesen Cas EV Pertama di Sarawak

Syarikat penyelesaian tenaga bersih, Gentari, melalui anak syarikatnya, Gentari Green Mobility Sdn Bhd, telah memperluaskan rangkaian cas kenderaan elektrik (EV) mereka ke Sarawak dalam kerjasama bersama Sarawak Energy Berhad (SEB).

Titik cas pertama di negeri ini terletak di ICOM Square Kuching, lokasi gaya hidup strategik dengan akses mudah ke pusat beli-belah, restoran, dan bangunan pejabat.

Stesen ini menawarkan tiga titik cas, dua daripadanya dilengkapi dengan pengecaj berkuasa tinggi 180kW DC, menjadikannya stesen cas awam terbesar dan paling pantas dari segi kapasiti di Borneo.

Perkhidmatan cas ini boleh diakses 24/7 dan akan diuji selama bulan September.

From Left to Right :-
1.Mollie Anak Urai, a representative from the Ministry of Utility and Telecommunication Sarawak
2. Ir. James Ung, Sarawak Energy Group Chief Operating Officer
3. Dato Ir. Alice Jawan Empaling, Permanent Secretary for Ministry of Transport Sarawak
4. Dato Sri Professor Dr. Sim Kui Hian, Deputy Premier of Sarawak
5. Datu Haji Sharbini Suhaili, Sarawak Energy Group Chief Executive Officer
6. Sushil Purohit, Chief Executive Officer for Gentari
7. Shah Yang Razalli, Deputy Chief Executive Officer for Gentari

Pengguna di Kuching juga akan mempunyai kemudahan mengakses rangkaian 600 titik cas di seluruh Malaysia melalui rangkaian keliling EV Gentari melalui aplikasi mudah alih Setel dan JomCharge.

“Pelancaran stesen cas pantas EV pertama Gentari di Kuching bersempena dengan kerjasama Sarawak Energy Berhad, menandakan langkah penting dalam memajukan infrastruktur EV di seluruh Sarawak.

“Pelancaran ini, yang pertama daripada banyak yang akan datang, menunjukkan kemajuan yang ketara dalam memperkuat rangkaian EV di rantau ini. Dengan memperkenalkan keupayaan cas pantas 24/7, kami tidak hanya meningkatkan keyakinan jarak, tetapi juga menjadikan peralihan ke EV lebih menarik,” kata Shah Yang Razalli, Timbalan CEO Gentari dan CEO Green Mobility Sdn Bhd.

Pada Jun 2023, Gentari menandatangani Perjanjian Kerjasama Strategik dengan SEB, yang termasuk dalam kerjasama untuk meningkatkan penerimaan EV di Sarawak melalui pembangunan Infrastruktur Cas Kenderaan Elektrik yang komprehensif dan meluas di negeri ini – satu inisiatif yang penting untuk mempromosikan penyelesaian mobiliti hijau dan menggalakkan peralihan kepada pengangkutan karbon rendah.

Usaha untuk mendorong penerimaan EV di Sarawak juga akan menyokong rancangan kerajaan Malaysia untuk mencapai 10,000 stesen cas EV di Malaysia menjelang tahun 2025 di bawah Pelan Mobiliti Rendah Karbon (LCMB) 2021-2030.

“Dengan kerjasama Gentari, kami gembira untuk memperkenalkan Pemcas EV awam terpantas di Borneo. Ini merupakan permulaan komitmen kami untuk membina rangkaian pemcas EV di seluruh Sarawak, menghubungkan bandar-bandar utama bermula di sini di Kuching dan merentasi Lebuhraya Pan Borneo untuk perjalanan tanpa kebimbangan,” kata Datu Haji Sharbini Suhaili, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Sarawak Energy.

Acara pelancaran diadakan sempena Forum Kelestarian dan Tenaga Boleh Diperbaharui 3.0 (SAREF 3.0), acara unggulan Sarawak Energy. Pertama kali dianjurkan pada tahun 2019, SAREF adalah kempen pemikiran selama 10 tahun yang bertujuan untuk memulakan perbincangan tentang tenaga boleh diperbaharui dan penyelesaian yang boleh diambil di Asia Tenggara, dengan tumpuan kepada mencapai Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSDGs).

Rangkaian Cas EV yang Berkembang Pesat

Sejak diperkenalkan pada Jun 2022, Gentari telah cepat memperluaskan rangkaian mobiliti hijau mereka. Sejauh ini, Gentari melalui entiti yang berkaitan, telah memasang lebih daripada 160 titik cas di Malaysia dan 168 titik cas di India. Dengan misi untuk menjadi rakan penyelesaian tenaga bersih yang paling berharga di Asia Pasifik menjelang tahun 2030, Gentari bertujuan untuk meraih lebih daripada

Leave a comment