Kumpulan idnustri sokong piawai SIRIM untuk ekosistem EV

Pakar keselamatan dan industri automotif percaya bahawa rancangan kerajaan untuk menjadikan pensijilan SIRIM mandatori untuk semua komponen ekosistem kenderaan elektrik (EV) adalah langkah yang tepat.

Mereka percaya ini dapat mengurangkan kejadian berbahaya seperti sistem pengecasan kenderaan elektrik (EVCS) yang terbakar.

Pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) Profesor Dr. Wong Shaw Voon berkata sementara lebih baik bagi komponen ekosistem EV disijilkan oleh SIRIM, juga penting untuk mengkaji kandungan pensijilan tersebut.

Beliau berkata pensijilan penting untuk mengelakkan sebarang bentuk pembakaran EV serupa dengan kebakaran di bilik EVCS di Johor pada 31 Disember.

“Jika sesuatu yang serupa berlaku di dalam, katakanlah, tempat letak kereta bawah tanah, ia akan menjadi lebih penting untuk kita menangani isu tersebut kerana akan ada kereta lain yang juga boleh terbakar jika anda tidak mengambil berat tentang keseluruhan ekosistem dan reka bentuk EVCS.

“Semua ini melibatkan pertimbangan keselamatan dan ia harus dilakukan dengan betul.”

Beliau menambah bahawa kerajaan mungkin perlu mengajak pakar untuk memastikan kandungan pensijilan itu lengkap.

Pada 31 Disember tahun lalu, sebuah model Mercedes Benz EQB terbakar semasa mengecas di sebuah showroom kereta di Tampoi, Johor.

Kebakaran itu merosakkan lima peratus daripada premis dan 20 peratus daripada tempat letak EVCS.

Syarikat yang menjalankan tempat letak EVCS didapati beroperasi tanpa lesen daripada Suruhanjaya Tenaga.

Suruhanjaya tersebut berkata Akta Bekalan Elektrik 1990 (Akta 447) dan Peraturan Bekalan Elektrik 1994 menyatakan bahawa aktiviti bekalan tenaga dari mana-mana pemasangan harus dilakukan dengan mendapatkan lesen sah daripada suruhanjaya.

Leave a comment