Gentari Bersekutu dengan AM Green untuk Memacu Pengeluaran Hidrogen Hijau Berskala Besar dengan Jangkauan Global

Gentari Sdn Bhd (Gentari), melalui anak syarikat sepenuhnya Gentari International Renewables Pte Ltd, telah memasuki perjanjian dengan AM Green BV (AM Green) untuk secara bersama-sama melabur secara berperingkat dalam platform amonia hijau, AM Green Ammonia Holdings BV (AMG Ammonia). AMG Ammonia ditubuhkan oleh pengasas Greenko, salah satu syarikat tenaga boleh baharu terkemuka di India. Anak syarikat entiti pelaburan Singapura, GIC, juga merupakan pelabur dalam AMG Ammonia.

AMG Ammonia dijangka akan menghasilkan 5 juta tan setahun (MTPA) amonia hijau menggunakan tenaga boleh baharu sepanjang masa menjelang 2030. Platform ini bertujuan untuk menyampaikan amonia hijau, kerana ia kini merupakan bentuk pengangkutan hidrogen yang paling matang dan stabil.

5 MTPA amonia hijau yang dihasilkan adalah setara dengan kira-kira 1 MTPA hidrogen hijau, dan akan mewakili 20% daripada sasaran India untuk pengeluaran hidrogen hijau menjelang 2030, atau 10% daripada sasaran Eropah untuk pengimportan hidrogen boleh baharu. Saiz dan kapasiti ini akan meletakkan AMG Ammonia di kalangan peneraju dunia dalam pengeluaran amonia hijau berskala besar dan kompetitif dari segi kos. Penghantaran amonia hijau pertama dari platform ini dijangka pada hujung 2025, dan bertujuan untuk melayani pasaran OECD utama, seperti Germany, Jepun, Korea Selatan, dan Singapura.

Gentari dan AM Green membawa kemampuan yang saling melengkapkan sepanjang rantaian nilai hidrogen hijau, termasuk tenaga boleh baharu, elektrolisis, dan kemampuan pengeluaran amonia dan pemasaran. Kedua-dua pihak akan melabur bersama dalam AMG Ammonia, menunjukkan komitmen sepenuhnya untuk merealisasikan potensi platform ini dan memperluas kehadiran mereka di Asia Pasifik dan Eropah. Selepas pelaburan dari Gentari, AM Green, dan GIC, AMG Ammonia akan menjadi platform yang dibiayai sepenuhnya untuk pelan pengeluaran amonia yang dikehendaki. Platform ini dijangka akan melabur secara berperingkat dalam projek-projek di pelbagai lokasi di India. Ini akan memastikan bekalan hidrogen yang kompetitif kepada pasaran global dan akan menjadi kunci untuk pembuatan dan pengeluaran hidrogen hijau di rantau ini.

Bagi Gentari, kerjasama yang kukuh dalam pasaran tumpuannya di Malaysia dan Asia Pasifik adalah penting untuk mencapai hasrat globalnya iaitu sehingga 1.2 MTPA hidrogen bersih menjelang 2030. Di Malaysia, syarikat ini melihat potensi yang besar untuk membangunkan ekonomi hidrogen tempatan. Untuk mencapai matlamat ini, Gentari telah menjalankan usaha untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pengeluaran hidrogen hijau di mana usaha hidrogennya akan menyokong perancangan kebangsaan komprehensif yang merangkumi hidrogen sebagai pemancar peralihan tenaga bagi Malaysia.

Usaha ini termasuk bekerja dengan SEDC Energy Sdn Bhd di Sarawak untuk menjelajahi potensi negeri ini sebagai hab pengeluaran hidrogen hijau. Pada masa yang sama, Gentari juga bekerjasama dengan PETRONAS dan Tenaga Nasional Berhad untuk memajukan kajian mengenai pembangunan hidrogen hijau di Kerteh, Terengganu, dan Pengerang, Johor untuk mencipta ekonomi hidrogen di Malaysia.

Sushil Purohit, Ketua Pegawai Eksekutif Gentari, berkata:
“Seiring Gentari memperluas portfolionya dalam penyelesaian tenaga bersih di Malaysia, Asia Pasifik, dan lebih jiperkasa lagi, kami yakin tentang kepentingan kerjasama peringkat industri yang menggabungkan kekuatan yang melengkapkan dan membuka sinergi. Ini merupakan kerjasama dengan AM Green dan GIC sebagai bukti komitmen kami dalam mempercepat penerimaan hidrogen hijau secara global, untuk membuat impak

dalam usaha mencapai masa depan net zero. Di kawasan OECD, Asia Tenggara, dan Asia Timur, amonia hijau akan menangani dekarbonisasi industri seperti penjanaan kuasa, melalui penjanaan bersama, serta penghantaran.”

Anil Chalamalasetty, Pengasas Kumpulan Greenko dan AM Green berkata:
“Kami gembira untuk berkerjasama dengan Gentari dan GIC untuk merancang ke dalam ekonomi hijau karbon rendah global. Komitmen daripada Gentari dan GIC mengukuhkan visi Perdana Menteri Modi untuk menjadikan India sebagai pemimpin dalam peralihan tenaga global. Kerjasama strategik ini akan berfungsi untuk mempercepat sasaran net zero dalam pelbagai industri dan beberapa ekonomi OECD. Fokus berterusan pada inovasi yang digabungkan dengan pelaksanaan akan memastikan usaha kita, AM Green, kekal di hadapan yang lain dalam menjadi platform penyelesaian peralihan tenaga bersih global.”

Gentari mendapat nasihat daripada BofA Securities dan Shardul Amarchand Mangaldas & Co.
Penyelesaian transaksi tertakluk kepada pemenuhan syarat-syarat prasyarat lazim.

Leave a comment