CelcomDigi dan Yinson Bersatu Untuk Tingkatkan Ekosistem eMobiliti Malaysia”

CelcomDigi Berhad (CelcomDigi) dan Yinson Holdings Berhad (Yinson), sebuah syarikat infrastruktur tenaga global dan teknologi, telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk bekerjasama dalam pembangunan perkhidmatan dan infrastruktur kenderaan elektrik (EV) inovatif untuk pengguna Malaysia, memacu penggunaan EV dan tenaga hijau di negara ini.

Kerjasama ini membolehkan Yinson memanfaatkan rangkaian 4G LTE dan 5G terluas dan terpantas CelcomDigi untuk meningkatkan sambungan bagi chargEV, pengendali titik cas terbesar negara, serta rydeEV dan drivEV dalam ruang eMobiliti.

Selain itu, kedua-dua syarikat akan bekerjasama untuk meneroka penyelesaian inovatif baru yang membolehkan pengguna sentiasa berhubung sambil memiliki akses yang lebih mudah kepada perkhidmatan bersih yang ditingkatkan oleh teknologi, termasuk eBike, kenderaan elektrik, stesen cas EV, dan integrasi infrastruktur solar.

Ketua Pegawai Eksekutif CelcomDigi, Datuk Idham Nawawi berkata melalui Pusat Inovasinya, syarikat ini terus memperkukuhkan komitmen sebagai penjana digital untuk rakyat Malaysia, membawa inovasi dan penyelesaian IoT melampaui perkhidmatan telekomunikasi untuk menghubungkan kehidupan di mana-mana dan meningkatkan gaya hidup digital rakyat Malaysia.

“Ini adalah tonggak penting dalam kerjasama kami yang berpanjangan dengan Yinson – kali pertama di Malaysia penyedia perkhidmatan telekomunikasi bekerjasama dengan syarikat teknologi dan infrastruktur tenaga global untuk bersama-sama membawa perkhidmatan EV kepada pengguna. Industri automotif mengalami transformasi radikal, dengan pembuat kenderaan bersetuju bahawa lima tahun akan datang akan membawa lebih banyak perubahan daripada tiga dekad sebelum ini, didorong oleh peluang yang besar yang dibawa oleh kenderaan elektrik khususnya, dan teknologi hijau secara umum.”

“Kami sangat bersemangat untuk bekerjasama dengan Yinson untuk memacu penggunaan teknologi hijau di kalangan pengguna Malaysia untuk menyokong matlamat tenaga negara seperti yang tercatat dalam Pelan Induk Industri Baru 2030. Kami akan meneroka pelbagai peluang, dari membolehkan aset berhubung hingga membangunkan ekosistem infrastruktur yang kukuh dan terintegrasi. Kami percaya ini akan menjadi pergerakan masa depan dan mampan bagi infrastruktur dan ekosistem mobiliti Malaysia.”

Lim Chern Yuan, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Yinson berkata, “Konektiviti dan teknologi inovatif adalah unsur-unsur penting sistem pengangkutan yang efisien, bersih, dan saksama pada masa depan. Dalam usaha ini, kami gembira untuk bergabung tangan dengan operator rangkaian mudah alih terbesar Malaysia, CelcomDigi, yang disokong oleh dasar progresif kerajaan Malaysia. Bersama-sama, kami berharap untuk membawa penyelesaian pengangkutan yang bersih dan terintegrasi kepada rakyat Malaysia biasa, membawa kita bersama-sama ke arah mencapai matlamat net zero negara.”

MoU ini telah ditandatangani oleh Datuk Idham Nawawi dan Lim Chern Yuan semasa EVM Asia 2023 yang diadakan sebagai sebahagian daripada Smart Nation Expo 2023. Majlis penandatanganan turut disaksikan oleh YB Datuk Arthur Joseph Kurup, Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia. Turut hadir ialah Pengerusi Eksekutif Kumpulan Yinson, Lim Han Weng, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif CelcomDigi, Albern Murty, dan Ketua Pegawai Inovasi, T. Kugan.

Leave a comment